Koop die pil! Oude reclames voor geneesmiddelen

Was je vrouw en oververmoeid, dan kon je aan het begin van de oorlog het Tonicum Noury aangeprezen krijgen, een opwekkend middel dat geestelijke rust belooft en waar onder meer een cola-extract in zit en een tinctuur van (het zeer giftige) strychnine. Maar dat meldt de reclame niet, dat lees je in de begeleidende tekst op de onlangs geopende onlinetentoonstelling van het Nationaal Farmaceutisch Museum, waar tientallen geneesmiddelenreclames te zien zijn. Er wordt getoond hoe de reclames in de loop van de tijd veranderden, van lappen tekst in de 18de en 19de eeuw, tot de kleurige aanprijzingen in de jaren dertig, waar Tonicum Noury nog bij aansluit. Aan het eind van de oorlog zijn de reclames veel soberder, zoals die voor penicilline. Inmiddels is de glorietijd van gedrukte geneesmiddelenreclames voorbij. In de Europese Unie is reclame gericht op patiƫnten alleen nog toegestaan voor zelfzorgmedicatie, niet voor geneesmiddelen die uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn. En ook direct op artsen gerichte reclame, concludeert het museum, is afgenomen sinds de opkomst van internet. Zowel patiƫnt als arts vindt tegenwoordig eenvoudig online wat vroeger door advertenties bekend werd gemaakt.